Baru-baru ini, pilihanraya Presiden Amerika Syarikat telah berlangsung untuk memilih calon Presiden US ke 45 dan pertembungan di antara calon Demokrat, iaitu Hillary Clinton dan calon Republikan, iaitu Donald Trump telah menarik perhatian dunia. Semua telah sedia maklum mengenai keputusan yang dimenangi oleh calon kontroversi iaitu Donald Trump.

Beberapa hari kemudian, Trump telah bertemu Obama di White House dan telah dilaporkan oleh CNN mengenai pertemuan bersejarah tersebut. Sejarah di antara Trump & Obama bukanlah baru. Ia bermula apabila Trump telah mempertikaikan tempat kelahiran Obama dan kedudukannya sebagai Presiden. Beberapa hari kemudian, Obama telah mempersenda Trump di sebuah majlis sehingga membuatkan Trump ‘merah padam’ dan meletakkan nekad untuk bertanding sebagai calon Presiden bagi penggal seterusnya. Semuanya telah menjadi sejarah.

Hari ini Obama & Trump bertemu semula. Video pertemuan mereka boleh dilihat melalui video di bawah ini:

https://www.youtube.com/watch?v=a7r0FBSkyDw

Kerana video ini, ramai yang telah menghubungi saya untuk mendapatkan maksud bahasa badan melalui pertemuan dua tokoh ini. Pada asalnya analisis ini saya inginkan kongsikan di dalam Kursus Pensijilan Malaysia’s Body Language Facilitator Program yang akan diadakan pada 2-4 Disember 2016 nanti tetapi kerana ramai menanti respon saya daripada saya, jadi ini adalah analisis saya.

0:04 – Cuba perhatikan ketika Obama memulakan press conference, beliau tidak memandang Trump dan hanya memandang beberapa saat kemudian, bermaksud rapport di antara mereka masih tidak berjalan dengan baik.

0:10 – Kedua-dua mereka sedang duduk pada posisi tegap, menandakan mereka mempamerkan mereka berdua adalah lelaki yang berkuasa.

0:10 – Tangan Trump pada kedudukan ‘Steeple’ tetapi pada kedudukan rendah, selain ia berada pada paras ‘Power Zone’, menandakan dirinya bakal menanggung suatu beban yang sangat berat yang tidak terjangkau oleh fikirannya sebelum ini. Pandangan matanya juga dilihat agak serius.

0:16 – Obama juga melakukan gaya ‘Steeple’ ketika berkata-kata, ia bermaksud beliau menghormati Trump.

0:25 – Trump dilihat ‘melaga-lagakan’ jari-jarinya, menandakan hormon kortisolnya tinggi tetapi sedang cuba mengawalnya.

0:30 – Ketika Obama menyebut ‘facilitate‘, Trump dilihat menundukkan kepalanya ke bawah dan bibirnya diketapkan, bermaksudnya dia sangat berharap peralihan kuasa berjalan dengan lancar dengan bantuan Obama. Seterusnya memberikan eye contact kepada Obama menandakan dia mengharapkan Obama mengotakan kata-katanya.

0:42 – Obama seakan-akan tidak lancar tone suaranya ketika menyebut ”I have been very encouraged by the interest in President-elect Trump to work with my team around many of the issues that this great country faces and I believe that it is important for all regardless of party and regardless of political preferences to now come together, work together to deal with the many challenges we face,’ dan di sini saya bersetuju dengan tulisan mentor saya, Patti Wood, di mana Obama hakikatnya berasa sebaliknya. Namun ada yang disetujui olehnya.

contempt

1:10 –  Ada ekspresi ‘Contempt’ pada wajah Trump ketika Obama menyebut ‘work together, deal together’, seolah-olah ada sesuatu kekurangan pada polisi Obama yang boleh dibaiki olehnya.

2:02 – Pandangan mata Obama kepada Trump ketika Trump mula untuk memberi respon menunjukkan Obama melakukan ‘eye blocking’ iaitu berlaku apabila kita tidak suka apa yang kita lihat atau dengar, menandakan hubungan mereka masih lagi tidak berjalan dengan baik.

2:34 – Bibir Trump diketap apabila menyebut ‘Counsel’, dan saya merasakan ia adalah satu perkara yang sukar untuk diterima oleh Trump

trump-aok

2:41 – Trump menggunakan gesture ‘A-OK’ ketika menyebut high flying assets (Gambar ihsan AP)

trump-obama-handshake

2:49 – Kedua-dua bersalaman tetapi jika dilihat pada ekspresi wajah Obama, menunjukkan dirinya masih mempunyai unfinished business antara dirinya dan Trump tetapi simbolik ‘passing the torch’ telah berlaku di situ (Gambar ihsan AP)

Sepanjang sesi tersebut, dilihat kedudukan bahu Trump pada kedudukan ‘jatuh’ seolah-olah pertemuannya bersama Obama telah membuatkan dirinya berasa risau dengan tanggungjawab yang bakal ditanggung.

Daftar Segera untuk menyertai Kursus Pensijilan Malaysia’s Body Language Facilitator Program hari ini.

Untuk maklumat lanjut, sila klik di link ini:
http://tinyurl.com/j9scd73 atau http://pakarbahasabadan.com/mblf/

Ingin tahu dengan lebih mendalam mengenai impak Bahasa Badan dalam hidup anda atau ingin menjemput Pakar Bahasa Badan berkongsi ilmu di organisasi anda, KLIK DI SINI atau hubungi 017-7652769 untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *