Ketika kita sering membincangkan contoh-contoh utama tingkah laku bukan lisan, seperti pose orang yang berjaya, kebanyakan sebenarnya agak ‘halus’. Satu kajian yang menarik dari University of British Columbia melihat impak yang ketara dari sesuatu yang mudah seperti kedudukan kepala dalam penilaian kecenderungan seseorang terhadap dominan.

Kajian ini mendapati bahawa sedikit kecondongan kepala ke bawah, sambil masih mengekalkan kontak mata, sering dianggap sebagai isyarat dominan dan mengancam.

Dalam eksperimen pertama mereka, pengarang kajian Zachary Witkower dan Jessica Tracy merekrut subjek secara dalam talian untuk melihat siri imej wajah yang dihasilkan komputer. Selepas diperlihatkan setiap imej, peserta diminta menilai orang itu berdasarkan persepsi dominan. Ini melibatkan menjawab soalan seperti sama ada orang itu “akan menikmati mempunyai kawalan terhadap orang lain” atau “akan bersedia menggunakan taktik agresif”.

Secara konsisten, mereka mendapati bahawa wajah yang sedikit condong ke bawah, sambil masih mengekalkan pandangan, dinilai lebih tinggi dalam dominasi daripada kumpulan kawalan. Walaupun sedikit kecondongan kepala ke atas secara umumnya signifikan, kesannya jauh lebih kecil berbanding kecondongan ke bawah.

Tentu saja, pembaca yang prihatin akan menyedari bahawa ada masalah dengan meminta peserta melihat imej yang dihasilkan komputer. Untuk menangani ini, pengarang kajian menjalankan kajian tambahan.

Pertama, mereka mencuba mengulangi kajian terdahulu dengan menggunakan imej sebenar wajah orang, mengekalkan kumpulan kawalan serta kecondongan ke atas dan ke bawah untuk dibandingkan. Ini secara umum mengulangi hasil kajian pertama.

Namun, apakah yang ada pada wajah yang condong ke bawah ini yang memberi kesan? Adakah mengetahui bahawa kepala condong? Atau adakah kecondongan kepala ke bawah mempunyai kesan tertentu pada otot-otot wajah yang mencipta kesan ini?

Dalam menangani soalan terakhir ini, Dr. Witkower dan Tracy menjalankan kajian ketiga yang, bukannya mengekspos peserta pada imej wajah, menjadikan peserta terdedah pada jalur sempit imej yang sama wajah, kali ini hanya menunjukkan mata.

Mengambil perhatian bahawa jalur-jalur ini masih menunjukkan perbezaan yang ketara, model seperti ini membantu menilai sama ada perubahan kedudukan mata atau kecondongan kepala sebenarnya yang mempromosikan rasa dominan. Mereka juga menunjukkan imej wajah, condong dan sebaliknya, dengan mata hilang.

Kajian terakhir ini mendapati bahawa kesan kepincangan kepala dalam menunjukkan dominasi hanya berlaku dengan penglibatan mata, dan tidak memerlukan seluruh wajah. Ini menunjukkan bahawa sesuatu tentang mata dan otot yang berkaitan boleh menyampaikan imej kuasa.

Soalan mengenai dominasi sangat penting dalam banyak konteks yang sama dengan mikroekspresi. Dalam menjalankan temu duga atau interrogasi, penyiasat perlu menunjukkan rasa kuasa dan autoriti. Begitu juga, mengenali taktik ini pada orang lain mungkin sangat bermanfaat bagi kemampuan anda untuk membaca mereka dengan berkesan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *