Memahami bahasa badan adalah penting bagi sesiapa yang ingin membaca orang lain. Bahasa Badan juga dikenali sebagai Tingkah Laku Bukan Lisan – gerakan badan yang dinamik yang menyampaikan mesej tentang apa yang difikirkan oleh seseorang tetapi tidak dinyatakan melalui kata-kata.

Mengapa Bahasa Badan Penting?

Belajar membaca Bahasa Badan atau Tingkah Laku Bukan Lisan adalah penting bagi sesiapa yang ingin mendapatkan pandangan mengenai personaliti, motivasi, niat, dan pemikiran dan perasaan yang tersembunyi daripada siapa yang berkomunikasi dengan kita.

Apa yang menarik, penyelidikan dan pengalaman praktikal yang telah dijalankan sebelum ini dapat memberitahu kita mengenai tingkah laku mana yang perlu diberi perhatian dan mana yang perlu diabaikan, yang mana lebih penting daripada yang lain, dan jenis mesej yang kita terima.

Belajar mengenai ekspresi wajah yang menggambarkan emosi seseorang telah menjadi salah satu saluran tingkah laku bukan lisan yang paling penting.

Berikut adalah beberapa manfaat pembelajaran membaca ekspresi wajah:

  1. Pengekalan Prestasi di Tempat Kerja

Kemampuan membaca emosi orang lain dan diri sendiri telah terbukti melalui kajian sebagai penggerak utama membina pengaruh kepimpinan dan kecemerlangan peribadi.

Kajian terbaru menunjukkan bahawa orang yang peka terhadap emosi rakan sekerja mereka lebih cenderung membawa pulang gaji yang lebih besar daripada rakan sekerja yang tidak peka secara emosi!

  1. Keupayaan Meningkatkan

Pengesanan Penipuan Kajian telah menunjukkan bahawa apabila seseorang yang ada kecenderungan untuk menipu, signal penipuan akan muncul dan secara perlahan akan terbongkar secara sendiri.

Apakah signal yang paling mudah untuk dikesan lebih awal? Pastinya ekspresi wajah kerana ia akan menceritakan emosi yang sedang dilalui oleh seseorang.

Selain itu, walaupun terdapat persetujuan umum bahawa ekspresi mikro (iaitu ekspresi wajah yang berlangsung kurang dari ½ saat: mereka berlaku apabila orang cuba menyembunyikan atau menekan apa yang mereka rasakan secara sedar atau tidak sedar) memainkan peranan yang signifikan dalam pengesanan penipuan selama beberapa dekad, pada hakikatnya tidak pernah ada kajian penyelidikan yang diterbitkan dalam jurnal sains yang mendokumentasikan mengenai persetujuan tersebut.

Bukti baru dan menarik diperoleh daripada Dr. David Matsumoto dan Hyisung Hwang Humintell dalam sebuah kertas kerja yang baru diterbitkan di Frontiers in Psychology. Dalam kajian mereka, mereka cuba untuk menentukan sama ada mikroekspresi dapat dijadikan petunjuk yang boleh diandaikan untuk menunjukkan penipuan dalam satu eksperimen jenayah tiruan. Akhirnya, mereka mendapati bahawa mikroekspresi berfungsi sebagai panduan yang berguna dalam mengesan penipuan dan juga dalam menilai kelakuan yang akan datang.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *