Sementara kita memberikan tumpuan kepada ekpresi wajah mikro, menganalisa seseorang juga sering  bergantung dengan mereka cuba mengenalpasti bahasa badan mereka sendiri.

Dr. David Matsumoto dari Humintell telah melakukan kerja-kerja yang menarik mengenai peranan bahasa badan dalam komunikasi manusia dan sejauh mana pola yang serupa merentasi budaya.

Artikel terbaru dalam Discover Magazine membincangkan kerja-kerja Dr. Matsumoto mengenai bahasa badan dan postur. Secara khusus, pengarang Teal Burrell membincangkan kerja Dr. Matsumoto mengenai postur atlet Olimpik dan Paralimpik buta dari seluruh dunia. Penyelidikan ini mendapati bahawa, tanpa mengira penglihatan, atlet yang berjaya secara konsisten membuat postur kemenangan yang sama.

Sementara menunjukkan keuniversalan di seluruh budaya, penyelidikan yang sama juga menunjukkan peranan budaya. Sebagai contoh, atlet yang kalah sering mengecutkan bahu mereka kerana malu, tetapi ini kurang biasa untuk mereka dari budaya yang menghalang mempamerkan diri untuk merasa malu. Namun, atlet buta dari negara yang sama itu mengecutkan bahu mereka tanpa mengira budaya.

Penyelidikan Dr. Matsumoto menekankan kepentingan bahasa badan dalam memahami orang dan budaya yang mempengaruhi mereka. Seperti yang disambungkan oleh artikel majalah tersebut, kita boleh menggunakan bahasa badan kita untuk membuat kesan positif pada mood kita sendiri.

Sebagai contoh, senyuman mungkin membantu mengurangkan tahap stres kita, manakala “postur kuasa” boleh meningkatkan keyakinan kita. Postur kuasa, seperti yang telah kita tulis sebelum ini, adalah apabila dada dikeluarkan dengan lengan dilipat, dengan cara yang Burrell padankan sebagai posisi “Wonder Woman”. Penyelidikan ke atas postur menyatakan bahawa ia membawa kepada rasa kuasa yang lebih besar.

Bahasa badan bukanlah hanya tentang mengubah perasaan kita tetapi juga boleh membentuk persepsi orang terhadap kita. Eye contact, walaupun tidak benar-benar menunjukkan tanda penipuan, tetapi membantu menimbulkan persepsi kepercayaan. Demikian juga, meniru postur dan ekspresi wajah membantu menunjukkan bahawa kita mendengar dan merasai empati.

Ini menunjukkan betapa pentingnya bahasa badan untuk kita,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *