kesilapan membaca bahasa badan seseorang

Assalamualaikum semua,

Terima kasih pada yang membaca tulisan saya tentang bahasa badan Trump ketika majlis mengangkat sumpah.

Saya pun terkejut sebab ramai yang membaca kerana biasanya apa saja posting pada hujung minggu tidak ramai yang membacanya.

Apa pun, terima kasih banyak-banyak yang membacanya.

Jadi, dari tulisan semalam, ada yang bertanya macam mana nak baca bahasa badan seseorang?

Kalau dah bertanya macam mana nak bertanya, nanti datanglah ke Malaysia’s Body Language Facilitator Program. Nanti saya ajarkan dari A sampai Z. InsyaAllah selepas ini boleh menganalisa dan membaca bahasa badan orang lain dengan mudah.

Sebelum saya kongsikan dengan lebih lanjut, hari ini saya nak share tentang kesilapan yang selalu dibuat ketika membaca bahasa badan seseorang.

kesilapan membaca bahasa badan seseorang

Bahasa badan pada hari ini memainkan peranan penting dalam membina dan memberi impression kepada seseorang.

Tapi ramai yang tersilap dalam membaca bahasa badan kerana beberapa sebab tertentu.

Hari ini saya kongsikan 5 kesilapan yang selalu berlaku dalam membaca bahasa badan seseorang.

kesilapan dalam membaca bahasa badan seseorang

Dalam bahasa badan, context adalah priority utama. Kita tak boleh membaca bahasa badan seseorang jika kita tidak faham situasi di sebaliknya.

Context adalah pembolehubah seperti lokasi, perhubungan, masa, pengalaman silam, malah suhu bilik juga termasuk dalam context. Bergantung kepada context, maksud bahasa badan juga boleh berubah.

Contohnya, kita selalu baca bahasa badan orang yang berpeluk tubuh sebagai seorang yang defensif. Jika kita tidak memahami context, kita mungkin tersilap kerana boleh jadi juga orang tersebut berpeluk tubuh kerana berada dalam bilik yang sangat sejuk.

kesilapan dalam membaca bahasa badan seseorang

Ramai orang yang cuba memahami cara pemikiran seseorang dengan melihat bahasa badan mereka.

Pandangan itu betul kerana bahasa badan adalah cerminan apa yang sedang difikirkan oleh seseorang. Tapi ramai yang hanya menilai hanya dengan memahami satu maksud sahaja.

Memandangkan otak manusia cenderung memberi perhatian kepada mesej negatif berbanding positif, jadi penilaian juga akan menjurus kepada elemen negatif juga.

Contoh seperti contoh yang pertama juga tadi. Orang tidak tahu kita berpeluk tubuh kerana sejuk, tetapi bagi mereka, mereka menganggap kita sedang dalam kebosanan atau tidak boleh didekati.

When it comes to body language, context is king. You can’t really make sense of someone’s nonverbal message unless you understand the circumstances behind it. Context is a weave of variables including location, relationships, time of day, past experience, and even room temperature. Depending on the context, the same nonverbal signals can take on totally different meanings. Your team members, and colleagues won’t always have access to this insight. So if you yawn in a staff meeting because you were up early for an international business call – let people know why you’re tired. Without this context, you’ll look like you’re just bored.

Baseline…ramai yang tidak melihat baseline seseorang dalam membaca bahasa badan. Itulah yang membezakan bahasa badan lama dan bahasa badan baru.

Baseline adalah keadaan seseorang tanpa tekanan. Ia bermaksud suatu perlakukan kebiasaan atau habit seseorang.

Baseline berlaku di awal pertemuan. Di sinilah waktu untuk kita lihat keadaan diri mereka secara semulajadi supaya kita boleh membuat penilaian bahasa badan mereka selepas itu.

Ramai yang bercakap tentang bina rapport, tapi ramai lupa untuk melihat baseline seseorang ketika membina rapport.

Contohnya, kita akan membaca seseorang yang suka memegang hidung sebagai nervous. Tetapi jika di awal pertemuan kita tidak melihat baseline mereka, kita pasti mungkin tersilap kerana boleh jadi seseorang memegang hidung kerana gatal disebabkan resdung.

kesilapan dalam membaca bahasa badan seseorang

Kadangkala kita tersilap dalam membaca bahasa badan seseorang kerana bias atau berat sebelah. Itu yang biasa berlaku ketika di sesi temuduga apabila bias membuatkan kita menilai bahasa badan seseorang dengan cara yang salah.

kesilapan dalam membaca bahasa badan seseorang

Bahasa badan hari ini secara umumnya diterima pakai oleh semua bangsa dan negara. Tetapi harus diingat, bahasa badan bukanlah universal.

Sesetengah tempat membawa maksud yang baik tetapi di tempat lain bermaksud yang tidak baik. Jadi kita perlu membuat sedikit research khususnya jika kita berurusan dengan orang dari negara lain kerana ia boleh memberikan kesan yang tidak baik kepada perhubungan, bisnes dan kerjasama serantau.

Itu adalah sedikit perkongsian bahasa badan untuk kali ini. InsyaAllah saya kongsikan lagi pada entri yang akan datang.

Shahrom Hassan (Pakar Bahasa Badan)

Ingin tahu dengan lebih mendalam mengenai impak Bahasa Badan dalam hidup anda atau ingin menjemput Pakar Bahasa Badan berkongsi ilmu di organisasi anda, KLIK DI SINI atau hubungi 017-7652769 untuk mendapatkan maklumat lanjut.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *