Assalamualaikum,

Apa khabar semua? Allahu Akbar…lama betul rasanya tidak aktif di lama blog ini.

Alhamdulillah, rezeki di awal tahun. Banyak program selain personal coaching telah ditempah, apatah lagi pilihanraya pun sudah makin hampir.

Jangkaan saya mengenai pilihanraya? Biarlah rahsia hehe Sebagai bukan ahli politik (walaupun keluarga saya aktif berpolitik), saya kurang cenderung untuk berbincang mengenai topik ini. Jika perkara yang hampir-hampir dengan politik, insyaAllah bolehlah saya kongsikan sepatah dua.

Bercakap mengenai hampir-hampir dengan politik, baru-baru ini satu wacana telah diadakan dengan anjuran sebuah syarikat penerbitan.

Bagi yang telah melihat di Facebook saya, pasti telah membaca komen bahasa badan yang saya telah kongsikan.

Jadi di sini saya kongsikan semula bagi yang belum berkesempatan membaca ulasan bahasa badan saya mengenai salah seorang panel dalam wacana ini.

Apa yang saya ingin bawakan ini bukanlah berkaitan politik tetapi bahasa badan yang dapat dilihat daripada gambar ini telah menarik perhatian saya.
.
Saya tertarik pada bahasa badan panel wacana ini yang berbaju hijau ini (sebelumnya saya tidak pasti apakah tajuk wacana ini).
.
Beliau seolah-olah ada satu perasaan malu apabila tangannya menutup ‘power zone’ dan kelihatan tidak selesa. Power Zone ialah kawasan yang sekiranya ditutup, menandakan ketidak selesaan dan cuba menyembunyikan sesuatu.
.
Ekspresi wajahnya juga cenderung kepada perasaan Fear. Selain itu dengan matanya merenung ke bawah (downward gaze) membawa maksud beliau berasa bersalah.
.
Tun M pula memandang panel berbaju hijau tanpa mendapat respon menunjukkan panel tersebut merasa tidak selesa.
.
Manakala pandangan dari atas kaca mata oleh Tun M membawa maksud “Are you kidding me?” dan sedikit ekspresi Contempt jelas menandakan Tun M menguasai situasi. 

Setelah scroll beberapa posting rakan-rakan FB lain, barulah saya memahaminya setelah menemui post daripada Tun M sendiri.



 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *